Jumaat, 12 Ogos 2011

memule sedih..pastuh jadik baran,samdolll betol

Adik relapse lagi neprotic syndrome.untuk yang ketiga kalinya.start 27/7 ari tu urine adik dah 2+,muka pun makin naik bengkak.so dah 3 ari macam tu jugak 29/7 aku pun start mengemas baju dan terus ke kecemasan hospital *******.tak sempat pun masuk zon kecemasan jumpe doktor sebab tengah daftar tu diorang tengok adik bengkak sangat terus masuk zon kritikal.doktor tengok adik dan terus daftar wad.baju adik dan aku memang dah awal2 standby sebab dah tau konfem masuk wad.

b4 gi hospital,sedih tengok muka haris.
mama tgh kemas2 baju...
Masuk je wad,adik kene masuk ubat albumin,ubat kuarkan kencing dan mesin tuk cek jantung ape semua.segala macam mesin dok lekat kat katil adik.nangis dan meraung-raung adik mase doktor cucuk adik wat line tuk masuk ubat.abisla kaki,tangan,pelipat siku dan semua la urat yg doktor nampak dicucuknye...abahnye  macam nak marah2 gak sebab banyak gile kesan tak dapat cucuk urat plus kesan depe ikat tangan adik seketat-ketatnye kesan.aku cakap kat die sabar,lame lagi adik dok kat sini bang....esok lak adik macam batuk2 dan sejuk2 kaki tangan.biru2 kaki dan tangan adik.so doktor bagitau adik neprotic syndrome with pneumonia.sedih gile aku dengar.kuatnye dugaan untuk adik kali ni.
esoknye doktor bawak adik tuk di x-ray dan katenye memang konfem ade jangkitan kuman kat paru2.patutla urine adik pun ade kuman katenye.pastu 2 kali jugakla doktor amik darah adik tuk cek blood culture.dapat je semua result tu adik terus kene pasang wayar oksigen kat hidung 24jam.petang skit baru doktor cakap nak bagi jugak adik nap (cekup oksigen yg macam org lelah) selang 6 jam.ubat antibiotik pun doktor tak bagi pakai mulut.doktor nak masuk ikut tangan selang 4 jam.dan jugak setiap pagi kene start puasakan adik jam 7 pagi sampai 9 pagi untuk sedut kahak setiap hari.aku sempatla jeling2 tengok wayar tu mase anta adik kat bilik,panjang jugakla tuk sedut adik punye kahak.adik cakap die cucuk kat mulut dan 2 lubang hidung adik.sakit adik cakap,sedih aku dengar...adik tunjuk kat lidah die pun ade kesan luka berdarah..sedihnye hati aku tengok adik...dahla 6 ari sedut kahak.hari ke7 aku sendiri yang mintak kat doktor stop sedut kahak.bayangkan adik lalui semua procedure ni dari berat adik 14.5kg sampai adik hilang bengkak dan dapat balik berat asal 12.8kg dan turun lagi sampai 11kg mase dapat discharge tu.so sad la.....
Startla aku menyambut ramadhan di hospital.setiap hari kul 5 pagi adik kene amik urine dan timbang. kul 4 adik kene masuk ubat dan pas siap aku terus turun bawah beli makanan tuk sahur.kadang2 bawak adik sekali dan kalau die tido je terus sebab penangan ubat tu aku turun sorang2 jek..bukan beli makanan tuk aku sahur jek plus bungkus tuk stanby adik makan bile die lapar pas sedut kahak nanti around 10am.berpuase kat sini macam tak terasa sangat penatnye.dengan air-cond yg sedia kuat,penat dengan jadual adik yg gile padat dan macam2 lagilah.siang tak payah cakaplah kan macam2 nak dibuatnye.dahla dok kat tempat open depan misi tu.kirenye tempat untuk pesakit2 yg teruk2 la.macam2 kejadian yang kelam kabut aku tengok..malam lagilah, kul 12 adik kene masuk ubat,kul 4 masuk ubat lagi,kul 5 amik urine adik sekali timbang.jadik agak2 kul bape aku leh tido...;(
Ari ke 9 adik dah sihat sepenuhnye.kaki dan tangan penuh kesan2 cucuk sebab pas 2 ari je tangan atau kaki adik mesti bengkak so kene tukar line baru.aku ingat lagi ari ke 7 tangan adik bengkak gile terus doktor bukak line tu.doktor nak wat line baru.aku cakap mane ade urat dah yg nak dicucuk.abis dah semua tempat dan urat dicucuknye.doktor pun cek kaki dan tangan adik dan memang katenye takde tempat dah.aku ckp bagi jelah die makan ubat pakai mulut.die pun dah sihat.but doktor tetap mintak last peluang nak cucuk kat pelipat siku kiri sebab pelipat siku kanan dah ade.geram betul aku mase tuh...lame jugakla die pujuk aku kat katil tu,waktu tu malam dalam 11pm.dan last aku jawab ok.terus die cakap time kasih ye mak sebab bagi kerjasama...ok,fine...ni last ye aku jawab.aku yg dengar adik meraung2 kat dalam bilik mase kene cucuk tu rase macam nak tendang2 terajang2 jek pintu tapi nak wat macam mane kan...dugaan

hari ke3 abg ilyas datang melawat bawak sup ayam.haris pebret...

hari ke4 haris dah boleh happy2.alhamdulillah syukur..
taktau plak esoknye haris jadi teruk rupenye...
 Ari ke 10 adik dah ok so aku pun dapat surat discharge wad.gembira hati rase macam nak loncat2 jek.pastu doktor cakap boleh balik pas abis ubat last kul 6pm.aku ok je kol encik suami suruh amik jam 7pm.tetibe doktor cakap ubat last kul 12pm ye mak.eh,mane yg betul ni..pelik aku kejap jam 6,kejap jam 12..barang semua siap dah aku kemas.ubat pun dah amik.surat discharge pun dah lame aku dapat...siap je ubat yg jadual kul 12 masuk dalam badan adik,jarum @line kat pelipat siku adik pun depe bukak.aku cakap jangan bukak lagi sebab aku tak confem ni ubat last ke tak.takut ubat yg kul 6 ade lagi.tak kak,ubat kul 12 ni last..kami bukak ye jarum ni.aku pun ok,fine..bukakla lagi bagus,aku pun mmg tak sabar nak balik sesangat nih..tetibe datang nurse lain ckp ade ubat kul 6.tanye sape yg bukak line tu.takkanla aku yg bukak ye dok.aku takla segila tuh hokeyy nak bukak sendiri.aku ckp nurse la yg bukak.abis kat situ,aku cakapla nak wat pembayaran macam mane.die ckp gi kat unit hasil tunjuk gelang anak akak tu je dan boleh bayar.aku tanye kene anta resit bil kat atas ke macam selalu tak payah katenye...so aku siap bayar dan balik...
Tetibe dapat call dari sorang pompuan yg marah2 katenye ’saya dari wad *****.puan dah melanggar etika hospital,lari dari hospital dan tak abiskan ubat last.datang balik dan kami nak cucuk anak puan .wat line semula dan abiskan ubat last tu baru boleh balik’
HELLOOOOOOOOO.Kepala hotakkkkkk la.dahla ko call aku terus marah2.mane pegi PR ko...ko tak boleh cakap baik2 ke samdol.hampehhhbetol la.dahla korang yang bukak line kat tangan anak aku,ade hati tu nak isi line balik.ko gi cucuk tangan ngan kaki ko sendiri la bagi hancur...dah la siap bagi tau wat pembayaran pakai gelang yang anak aku pakai dan siap jawab soalan aku takpayah resit bil pembayaran tu macam selalu.mase tu ko tak cakap plak kat aku jangan balik.gile ke hapeeee....aku memang marah tahap gaban.claim aku lari dari hospital,hampehhh tol  la,aku ade surat discharge hokeyyyyyy.ade hati suruh aku datang balik,MEMANG TAK LAAAAAAAA KANNNN

hari ke9 adik makin kurus.stress asyik cucuk tangan kaki n sedut
kahak tiap pagi agaknye..tangan atas line baru,line yg kontroversi tu.
tangan bawah bekas line lame yg bengkak gile mcm katak kembonggg

hari ke10,adik kurus gile tinggal 11kg je..sian tgk haris.
mama tengah kemas2 sebab dah nak balik,yahoooo

Fine,aku akui memang nanti2 bile adik relapse aku akan datang balik sini.but tolongla hormat sesame manusia ok..penting sekali mulut tu kene jage.janganla senang2 nak marah2 orang tak tentu hala.pape hal siasatla dulu hokeyyy.tu la bile kite komplen cakap kau takde pr kau tau marah kan.tapi dah kau yang service orang kenala berdiplomasi sikit.aku ni walaupun berkeras tak bagi dah adik dicucuk,tapi bile dengar doktor tu pujuk bebaik dan cakap something nasihat aku,hati aku pun lembut gak.sapelah yang taknak anak sihat betul tak.semua mak kat dunia ni nak anak die sihat,tetibe aku emo ok..sob2.sambung balik hahaha gilo.betullah orang cakap kadang2 kite jugak perlu berkeras tuk pertahankan hak kita selagi ianya tak melampaui batas..
Kesimpulannya,wah siap ade kesimpulan ok...pr kene la ade kan.kenela jaga mulut betul dok.bak kate pepatah kerana mulut badan binasa.pada aku komunikasi yang bagus tu penting untuk kerjasama yg berpanjangan.owhhh ’karangan’ni kalau masuk exam sure markah banyak punye sebab siap buh pepatah lagi kan..hehehhe
Ok,sampai kat sini.akhir kate aku ni bukanlah bagus sangat tapi aku berusaha tuk perbaiki diri.yg baik datang dari ALLAH,yang jahat tu aku sendiri punye kelemahan ok.doakan haris cepat sembuh ye semua..babai


*2nd relapse.warded 29 jun-8 ogos 2011



selepas 5 ari dok rumah..haris kembali sihat dan gembira..
gambar baru snap tadik,makan je kejenye sekarang.
ape2 pun,syukur alhamdulillah..
 yg ni betol2 punye babai ok
babai..hehe






2 ulasan:

  1. mmg bongok. org yg mcm ni mmg patut la smpai ke sudah jd staf bawahan je. ni bkn nk mperkecilkan ke hape ek.. tp kalo perangai mcm ni.. mmg ringan je mulut nk ckp bukan2.

    betul.. kita xleh nk biar je.. nti dipijak2nya kepala kita.. sukati dia je nk ckp pape.

    harap haris cpt sihat.. huhuh xleh nk bygkan perasaan tu. harap nora sekeluarga tabahkan hati, ok. tkcare

    BalasPadam
  2. thanks kakvagg sbb doakan haris.nak balas komen rituh dah tapi tak lepas2.hehe

    samat ari raye..

    BalasPadam