Jumaat, 22 April 2011

mama,adik boleh makan tak?

amboi,pose maut gitu..
ayat abg ilyas sejak adik sakit
mama,adik boleh makan ni tak? tak boleh.
mama,adik boleh makan ni tak? boleh.
mama,adik boleh makan ni tak? tak boleh.

sejak adik+baby=haris diagnosed nephrotic syndrome segala bentuk pemakanan kat rumah ni 100% berubah..bukan haris saje but kami semua turut berpantang sekali.

pertama buah-buahan.senang cakap buah-buahan langsung dah takde.kalau dulu ade la jugak aku beli epal,anggur,tembikai buat stok dalam peti.sekarang dah takde lagi.waktu haris sembap rituh doktor tak bagi makan buah sebab buah kan banyak air.takut edema=bengkak kat badan haris makin teruk.paling doktor tak bagi pisang dan tembikai.lepas haris baik pun aku tak bagi jugak walaupun doktor cakap dalam sebulan bolehla bagi sekali.pada aku tak payah la sebab aku tetap nak tunggu ogos ni.ogos ni prednisolone dah stop harap2 haris tak kene dah sampi bebile..
kedua fast food.rumah aku dekat je ngan kfc jadi dulu sokmo la gi.sekarang ni tak penah dah aku gi kfc yg kat sini.langsung.cume ari tu je kat kuantan ilyasharis nampak kfc sian plak tgk depe merengek2 jadi kami pun masukla.tapi aku cume order eskrem milo je hehehhe.segala bagai mekdi,pizza dan ape2 jelah fast food doktor tak bagi makan..
ketiga jajan dan air pop.air pop memang aku tak penah bagi kat haris.cume dulu kalau aku atau ilyas makan jajan ade la jugak haris mintak.sekarang langsung jajan aku tak beli.sekali ngan ilyas pun tak makan jajan dah sekarang.tapi kalau ilyas nak jugak aku belikan tapi kene makan sorok2.selalu ilyas makan dalam bilik hahaha.
keempat air ruji.hahahha ingat makanan ruji je ade.air ruji pun ade gak ye.air ruji kat rumah ni dulu milo.kadang2 ade gak tukar2 kopi,nescafe dll.tapi memang milo la minuman ruji kami.sekarang dah tukar kepada barli.dulu haris minum susu dutch lady 123 plain.sebab skrg dok mintak air milo je aku pun gantikan dgn susu dutch lady 123 coklat.die ingat tu air milo daaa,bijak kan aku heh.doktor cakap air barli bagus utk buah pinggang haris.sampaikan aku yg tak penah tengok barli dan minum air barli pun sekarang dah pandai.ilyas pun same dulu tak nak minum,dah aku pakse suruh minum sekarang ni ilyas pun dah minum jgk hahahha.air barli aku wat sendiri jek.yg tak manis aku wat utk susu haris,yg manis aku buh dalam peti sape2 haus amik je air tu..biar segala bagai gune air barli kat rumah ni terutama utk haris.kalau boleh haris mandi pun aku nak gune air rebusan barli wakakakakkaka.
kelima lauk untuk haris.garam aku kene kurangkan,ajinamoto dan kicap diharamkan sama sekali.makanan yg banyak protein aku kene kurangkan macam ikan,daging,bayam,soya,kacang,jagung dll.kalau macam sosej,fish ball atau ape2 yg jual kat pasar malam tu mmg aku dah tak bagi kat haris.
keenam,ketujuh,kelapan,kesembilan,kesepuluh dan bla bla bla..aku masih lagi study pasal sakit ni.selalu gak tanye dan mintak info dari pakcik google.ade gak bincang2 pasal sakit ni kat blog kawan2 yg ade pengalaman yg same.dan sampai sekarang masih sibuk mencari ubat alternatif yg sesuai untuk haris.doakan haris cepat sembuh ok..thanks~~

pic terbaru..montel tetappppp
 ~~bye..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan